Lisättyä todellisuutta

Kuvassa Lemminkäisen äidin maisemaan on lisätty vähän nykytodellisuutta. Kuvassa on tilaisuus katsoa kerralla121 vuotta, kun yhteen lasketaan maalauksen ikä ja nykyhetki - tai jos ajatellaan, että Gallen-Kallela on kuvannut rautakautta, tulee kuvaan yhteensä 1121 vuotta aikaa. Kuva on Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen viime kesän kampanjasta, sen on toeuttanut Arilyn Oy yhdessä Alo Valtereen HS-teamin kanssa. Tämä on kuvakaappaukseni omalla kännykälläni "toisesta todellisuudesta".

Teknologiaa tylsään elämään

Suomenlinnassa opiskellaan tänään 15.11.2018 "Lisättyä todellisuutta" eli "Augmented realitya". Haaga-Helian seminaarissa meille esitellään juttuja, jotka saavat ihmiset näkemään jotain, jota ei näy. Lisätystä todellisuudesta varsinkin Suomenlinnassa esimerkiksi sopii Pokémon Go -hahmot, joita lapset ja aikuiset bongailivat kännyköillään, kun muut ihmiset näkivät vain puhelimeen tuijottavia, törmäileviä ihmisiä.

Olen kuunnellut, ihmetellyt ja katsellut ja kuullut uutta sanastoa ja uusia toteutuksia. Tulee mieleen Harry Potterin ensimmäisessä osassa ollut kohta, jossa taikaministeriön virkamies, Harryn parhaan kaverin Ron Weasleyn isä ihmettelee mitä mugglesit osaavat: "It´s amazing what they can do without magic." "Mitä jästit saavatkaan aikaiseksi ilman taikuutta!" 

Lisätty todellisuus - Augmented reality, eli AR on kuitenkin teknologian avulla toteutettua mielikuvitusta.

Mielikuvitusta

Mielikuvitus on se ominaisuus, joka erottaa ihmiset eläimistä. Ihmisen käden ja mielen yhteispeli on evoluution korkein aste - varsinkin kun siinä kädessä on tekniikkaa. (En nyt puhu aseteknologiasta.) Joten tietysti ihmisen pitää lajilleen tyypillisenä tuottaa mielikuvituksestakin teknologisia sovelluksia. Ja hyvin se on sujunut, onhan esimerkiksi elokuva melkein elämän veroista, mutta ei aivan. Taidenäyttelyissä vieraiden ensimmäin kysymys on: saako täällä kuvata? Taide koetaan kännykän kautta ja jaetaan Instagramissa. Teknologia vie mielen mennessään: peliteollisuus tuottaa kiehtovia taisteluita, peliteollisuus suurempi kuin musiikkiteollisuus. Teknologia on tuottanut kuluttajille tehokkaat välineet, joilla jokainen voidaan saada kiinni kaikkialla maailmassa mihin aikaan tahansa. 

Mutta koneella ei ole mielikuvitusta. Teknologia tunnista vivahteita ja niin sanottu "sisällön tuotanto" on edelleen se kallein komponentti. Kunnon kertomus on tehty ihmisen mielen avulla.